reklama

Podnikateľ&občan (voľné pokračovanie - časť II.)

Je to benevolencia tolerovaná nami všetkými. Zákon o odpadoch to jednoznačne nerieši. Zrejme, kým dôjde k zálohovaniu PET fliaš, plechoviek, to bude každému jedno. Potom sa to samo upraví. Fajn, čakám na to.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

V prvej časti môjho rozjímania nad tým, kto čo má robiť a prečo v rámci separácie odpadu, rozmýšľam nad tým, prečo to inde ide, a u nás nie. Občas vycestujem do iných miest, síce nie do ich okrajových častí, ale predsa len. V takej Nitre, či v Trenčíne, tie kontajnery ide prinajmenšom aspoň zavrieť. U nás je to len výnimočne, max do večera od zberu. Dôvod?

Chce sa mi napísať, že podnikatelia. Ale asociácia mysle hovorí, že každý podnikateľ má svoje vlastné kontajnery, že obaly triedi, skladuje a odváža ich iným spôsobom ako človek sídliskový. A predsa len, páni podnikatelia, ukazujem na Vás prstom. Áno, ste to Vy, ktorí zahlcujete dané kontajnery, ktoré sú určené bežnému občanovi, vlastnoručne vygenerovaným odpadom. A to hlavne v podobe plastov, papieru, či skla.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Teda, ak nie práve skutoční podnikatelia, ktorí sú zapísaní ako vedúce osobnosti, zodpovední štatutári, a pod., tak potom treba riešiť tých, na ktorých oni previedli časť svojej zodpovednosť. Prevádzkarne. Typu obchod, trafika, kaderníctvo, krčmy, reštaurácie a iné. Sú to práve tieto typy prevádzok, ktoré na svojom pozemku nemajú umiestnený ani jeden z kontajnerov na separovaný zber, ale zákon im ukladá odpad separovať. Ani nie tak zákon, ako zmluvne ošetrený odvoz komunálneho odpadu bežne 1x týždenne. Ak by chceli častejšie, muselo by sa priplatiť. A to nie je práve najlacnejšie. Takže, obyčajné malé sídliskové potraviny – tam toho je. Hlavne tých kartónov, rôznych typov, a čas ako-tak to upraviť, zlisovať, pokrčiť, poskladať nie je kedy. Takže, ako konzervy rozbalím, tak ten obal hodím oproti do modrého kontajnera. Niekedy aj s dodacím listom. I to som tam už objavila. A do hodiny je kontajner zaplnený, preplnený. A potom ľudia nech robia, čo robia, ich papierový odpad – hlavne letáky, rôzne druhy obalov, novín či časopisov, to končí v komunálnom odpade. Podobne je to aj o krčmách, reštauráciách, atď. Myslím tým hlavne plasty. Toľko vyprázdnených fliaš od nealko nápojov nie je možné upratať vo vlastnom, ev. v neexistujúcom, kontajneri. A už vonkoncom nie v tom mojom, klasickom, za ktorý platím danú fixnú ročnú čiastku. Pani upratovačka dostane príkazom tento odpad zlikvidovať, vyhodiť. Skoro vždy pri tých reštauráciách sú paneláky a žlté kontajnery. Takže cestou domov pani upratovačka zoberie dve igelitky a hodí to do prvého po ceste. Lenže sa nejednú iba o jednu reštauráciu, ale aj veľké množstvo iných drobných prevádzok a tieto kontajnery sú plné, preplnené. Je to prípustné, či priepustné podľa zákona.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

 Keď som na to v minulosti u nás upozornila a chcela som vyjadrenie, dostalo sa mi odpovede, že kým človek platí za smeti, je jedno, kde tie smeti vyhodí. Ani mňa sa nikto nepýta, do ktorého kontajneru vkladám priebežne vytriedený odpad našej domácnosti. A bolo jasné, vymaľované. Nestaraj sa, nie je to tvoj problém. Ale napriek tomu sa pýtam znovu. Je to správne a neporušuje sa týmto konaním drobných prevádzkarov zákon o komunálnom, či separovanom odpade? Bohužiaľ, pýtam sa, ale ... zodpovední v našom meste buď odpoveď nepoznajú, alebo ich to nezaujíma.

 Zrejme podobným spôsobom ako u nás to riešia aj páni podnikatelia v iných mestách. Len neviem prečo, naozaj v iných mestách to nie je až také do oči bijúce, resp. obmedzujúce iných.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

 Je to benevolencia tolerovaná nami všetkými. Zákon o odpadoch to jednoznačne nerieši. Zrejme, kým dôjde k zálohovaniu PET fliaš, plechoviek, to bude každému jedno. Potom sa to samo upraví. Fajn, čakám na to. Ale čo s tým papierom, sklom? Zrejme na tento problém treba upozorňovať v rámci iných aktivít a je potreba to riešiť s ministerstvom životného prostredia. Ono to raz príde, keď mestá budú platiť dvojnásobok ceny za tonu odpadu, ktorá ide na skládku. A ja tvrdím, že zobudiť sa až potom, keď mám barák už plný dymu, je pomerne neskoro. Treba tomu dymu, ohňu predchádzať.

 Napísať to, ako Odkaz pre starostu sa mi vidí celkom zbytočné. Možno už moje meno a sústavne zaťažovanie kompetentných problémami okolo smetí, je dôvodom toho, že ma administrátor blokuje. Áno, okolo smetí. Lebo pre nich neexistujú kontajnery na oblečenie, kontajnery na separovaný odpad, pre nich sú to iba smeti a JA ako jeden človek, ktorého by najradšej videli v ktoromkoľvek kontajneri. Aspoň to sú moje pocity, keď s nimi komunikujem.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

 Je po voľbách. Už celé dva týždne. Keďže u nás pani primátorka zostala, mali by jej byť známe problémy ľudí mesta, kde ona bude hrať prím celé štyri roky. Ľudí, podobného typu ako som ja, pozná. Aj osobne, aj ako občana mesta. Čo už? Patrím k mestu, ako ktokoľvek iný, možno smiešny, možno nimi trpený. Ja sa však nevzdávam. Kým od mesta nedostanem hodnoverné odpovede, zdôvodnenia a kým ma nepresvedčia, že pravda je na ich, a nie na mojej strane, budem to zase ja. Nepríjemná, ktorá stále čosi rieši a budem im pekne "drásať" nervy. Možno už len týmito príspevkami. Ale týmto to pre mňa nekončí.

Eva Fulajtárová

Eva Fulajtárová

Bloger 
  • Počet článkov:  15
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Vraj som filantrop, sociálne orientovaná a nadovšetko si cením možnosť slobodne sa rozhodnúť ... Vždy som stála a budem stáť na strane slabších. Ubližovať deťom starým ľuďom a zvieratám je niečo, čo nejde ospravedlniť, odpustiť. Zoznam autorových rubrík:  Vše, čo sa ma bytostne dotýka... ŠŤASTIE SI TYMedziľudské vzťahyZneužité VianoceVerejnéMoje

Prémioví blogeri

Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

24 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

75 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu